تبلیغات
امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان

امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان
 
نویسندگان
نظر سنجی
میزان رضایت شما از این وبلاگ چقدر است ؟






طراح قالب
ثامن تـــم

روزه در ادیان الهی: 
بنا به نص قرآن كریم، روزه علاوه بر مسلمانان بر امت‏های پیش از آنها نیز واجب بوده است،1 البته بنا به نظر علمای تفسیر، علی رغم وجوب روزه بر تمام اقوام پیش از اسلام، روزه ایشان شبیه روزه مسلمانان نیست؛ به عبارتی همه پیغمبران به امت‏های خود دستور روزه داده ‏اند هرچند هركدام، راه مخصوصی برای انجام این واجب الهی داشته‏ اند. مثلاً مدت زمان روزه ‏داری در اسلام از سپیده فجر تا غروب خورشید است كه ممكن است در ادیان دیگر متفاوت باشد و چه بسا روزه در ادیان دیگر، از جمله یهود به صورت دیگری مطرح باشد؛ مثلاً روزه سكوت كه به واسطه نذر، سوگند و... واجب می‏شد. حال آن كه در اسلام این نوع روزه جایز نیست. از امام سجاد(علیه السلام) نقل شده است: صوم السكوت حرام؛2 روزه سكوت حرام است و این به جهت تغییر شرایط اجتماعی و است. بنابراین، در میان ادیان الهی احكام و مقررات زیادی كه مشابه هم باشند یافت می‏شود، از این رو یكی از مبانی گفتگوی بین ادیان الهی همین احكام و مقررات متشابه می‏تواند باشد.
روزه در صحف حضرت ادریس(علیه السلام): حضرت ادریس پیامبر(علیه السلام) در صحف خویش می‏فرماید: هرگاه وارد ماه روزه شدید، خود را از هر پلیدی و ناپاكی پاك كنید و برای خداوند با قلبی خالص و نورانی و پاك از فكرهای بد روزه بگیرید. دهنهای شما نباید فقط از خوردنی‏ ها امساك كند بلكه جوارح نیز باید از گناهان به دور باشند (یعنی اعضا باید از معصیت خدا امساك نمایند)
روزه در دین یهود: بعد از غرق شدن فرعون، قوم موسی از وی تقاضای كتاب كردند؛ چون خداوند می‏خواست كتابی برای هدایت این قوم بفرستد، ابتدا به حضرت موسی(علیه السلام) وحی فرمود كه در پایین كوه طور سی روز روزه بگیرد. موسی(علیه السلام) چنین كرد ولی متوجه شد كه بر اثر روزه، بوی دهانش تغییر كرده است. با خود اندیشید كه چه بسا با چنین بویی مناجات نمودن مناسب نباشد پس، از پوست درخت خوشبویی برای مسواك زدن استفاده كرد تا بوی دهانش رفع شود. در وقت مناجات، جبرئیل آمد و گفت: بوی دهان روزه‏دار در نزد خداوند از بوی مُشك خوشتر است.4
در بخشهای مختلف كتاب عهد قدیم ـ كتاب مقدس یهودیان ـ از روزه داشتن قوم یهود و حتی غیر یهود سخن به میان آمده و نشان دهنده آن است كه این قوم به عناوین مختلف روزه می‏گرفته ‏اند؛ مانند روزه داشتن داود، عزرا، الیاس، دانیال و... از این رو روزه، یك ادب دینی كاملاً متداول برای نیل به هدف مورد نظر در میان یهودیان بوده است.
قوم یهود در موارد مختلف مبادرت به روزه گرفتن می‏كردند؛ از جمله برای بر سر لطف آوردن خداوند به منظور پیشگیری یا پایان بخشیدن به یك مصیبت الهی؛ هنگامی كه یك تهدید یا حمله ‏ای از سوی دشمنان و یا مصیبت طبیعی متوجه آنها می‏شد، به روزه عمومی توجه می‏كردند؛ و روزه داشتن به منظور كسب آمادگی برای قبول امری خطیر یا ملاقات با ارواح مردگان.
روزه‏ای كه امروز، بین یهودیان معمول است دو نوع می‏ باشد: روزه واجب سالیانه كه یكی روزه كیپور در روز قربان است به عنوان كفّاره گناه گرفته می‏شود و از ساعت 5 بعدازظهر روز دهم «ایلول» تا ساعت 7 بعدازظهر روز بعد ادامه داردو مدت آن 26 ساعت است. دوم، روز محرّم، روز شهادت زكریای نبی(علیه السلام) و خراب شدن بیت ‏المقدس است كه از ساعت 9 بعدازظهر تا عصر دهم ماه «آب» انجام می‏گیرد.
 
برخی از آداب روزه در قوم یهود به شرح زیر است:
پرهیز از غذا و آب؛ روزه توأم با قربانی، روزه توأم با دعای اعتراف به گناه و توبه، روزه همراه با پلاس پوشیدن و خاك یا خاكستر بر سر نهادن و بر زمین یا خاكستر خوابیدن، قرائت تورات. 

روزه در دین مسیحیت
نصارا نیز ماه رمضان را روزه می‏گرفتند و چون با فصل گرمای شدید مواجه شدند، آن را به ماه های شمسی انتقال دادند تا زمان روزه همواره ثابت باشد و با تابستان مواجه نشود. ده روز به آن اضافه كردند، و آن گاه سلطانی برای حل مشكلی هفت روز روزه نذر كرد؛ نصارا آن هفت روز را به آن اضافه نمودند و پادشاه دیگری نیز سه روز به آن اضافه نمود، كه مجموع روزه اهل نصارا پنجاه روز شد.
بنابراین همان گونه كه حضرت موسی(علیه السلام) به فرمان الهی به مدت 40 روز روزه بود؛ حضرت عیسی(علیه السلام) نیز به قوت روح به بیابان برده شد تا ابلیس او را امتحان كند؛ پس چهل شبانه روز روزه داشته و نهایتا گرسنه گردید.7
به نظر برخی حضرت عیسی(علیه السلام) تنها اصول را بیان كرده و وضع قوانین را به عهده كلیسا نهاده است، اما از یك سو كلیسا در وضع قوانین روزه كند حركت كرده است، از سوی دیگر در زمان‏های مختلف دستورات كلیساها توسط كلیساهای دیگر نقض شده است كه این امر باعث گردید كه كمّیت و كیفیت روزه در مسیحیت همواره دچار تغییر و تحوّل شود. از این رو روزهایی كه در آیین مسیحیت جهت روزه‏ داری متداول بوده است، چه بسا در حال حاضر منسوخ شده باشد؛ مثل روزه روز جمعه و یا روزه چهل روز قبل از عید پاك و یا روزه چهل روز قبل از هفته مقدس.
اختلاف ‏های زیادی در مورد روزه میان شاخه ‏های مختلف مسیحیت دیده می‏شود؛ از جمله در كلیسای یونانی هرهفته روزهای شنبه و چهارشنبه و چهل روز قبل از میلاد مسیح و چهل روز از عید فصح، از عید تثلیث تا تولد سن پیر، از اوّل تا 16 ماه اوت روزه می‏گیرند. در كلیسای كاتولیك در ایّام چلّه كارم (به استثنای روزهای یكشنبه) و در كترتان، و ویژیلها، و شبهای بعضی از اعیاد روزه گرفته می‏شود. پروتستانها (به استثنای آنگلیكانها) تمام دستورات روزه را لغو كرده‏ اند. فریسی ها دو روز در هفته را روزه می‏گرفته‏ اند.
البته در میان مسیحیان روزه به معنای پرهیز از مطلق خوردن و آشامیدن كم رواج داشته است، و بیشتر روزه را به معنای پرهیز از برخی غذاها و كارها می‏دانستند. اما آنچه مسلم است اصل روزه‏ داری در دین مسیح وجود دارد؛ چنان كه از انجیل «لوقا» بر می‏آید كه حواریون مسیح نیز روزه می‏گرفتند.9 و یا در «قاموس كتاب مقدس» آمده است: «بنابراین حیات حواریون و مؤمنین ایام گذشته، عمری مملو از انكار لذات و زحمات بی‏شمار و روزه‏ داری بود».10
در انجیل متی آمده است: «پس از شفا دادن حضرت مسیح(علیه السلام) جوان مصروعی را، فرمود: لیكن جنس این مرض جز به دعا و روزه، بیرون نمی‏رود».11
و یا چون روزه دارید؛ مانند ریاكاران ترش‏ رو مباشید.

روزه در ادیان غیرالهی
روزه نه تنها در ادیان الهی بلكه در برخی ادیان غیرالهی نیز وجود دارد؛ مثلاً مصریان در ایام بت‏پرستی خود گرفتن روزه را واجب می‏دانستند، مخصوصا برای زنان و روحانیان.
مردم عربستان نیز پیش از اسلام روزه را یكی از عبادات و وظایف خود می‏دانستند. نمونه‏ های دیگری از وجود روزه در ادیان غیرالهی عبارت است از:
1 ـ روزه در آیین هندو و جاین (Jain): زاهدان این دو آیین برای ایجاد آمادگی روحی خویش در برخی جشن‏ ها و اعیاد روزه می‏گیرند. حتی پارسایان پیرو آئین جاین، بهترین مرگ را، مرگ در اثر پرهیز كامل از غذا و آب می‏دانند و بسیاری از آنها داوطلبانه روزه را در پیش می‏گیرند تا به این طریق به زندگی خود پایان بخشند.
2 ـ روزه در آیین بودا: بسیاری از راهبان این آیین، تنها به یك وعده غذا در روز اكتفا می‏كنند و اول ماه و نیمه ماه را روزه (كامل) می‏گیرند. امروزه مردم عامی آیین بودا هرماه چهار بار روزه می‏گیرند و به گناهان خود اقرار می‏كنند.
3 ـ مردم تبت مراسمی به نام روزه مدام دارند كه چهار روز طول می‏كشد. آنها دو روز اول را با دعا، اقرار به گناهان و تلاوت متون مقدس به سر می‏ آورند و روز سوم هیچ چیز نمی‏خورند و حتی آب دهان خود را هم فرو نمی‏برند و این روزه را با دعا و اقرار به گناهان تا طلوع آفتاب در روز چهارم ادامه می‏دهند.
4 ـ قبایل بومی امریكا معتقد بودند روزه گرفتن در كسب هدایت و راهنمایی از روح عظیم مؤثر است و از جمله مراسم عزاداری آنها پرهیز از غذا بوده است.
5 ـ مردم كهن مكزیك امساك از غذا را به عنوا كفاره گناهان به جا می‏آوردند و مدت آن از یك روز تا چند سال متفاوت بوده است و پارسایان آنها در هنگام بروز مصیبتی عام، چندین ماه امساك می‏كردند.
 
مقایسه روزه در اسلام با سایر ادیان
بر خلاف آنچه بعضی افراد بی ‏اطلاع تصوّر می‏كنند، آسان‏ترین روزه‏ ها روزه‏ای است كه در دین اسلام به آن سفارش شده است كه مدّت آن در ایام تابستان شانزده ساعت و در ایام زمستان دوازده ساعت می ‏باشد، در صورتی كه روزه‏ های واجب یهودیان از 22 تا 26 ساعت طول می‏كشد و در روزه مسیحیان نیز مقررات سختی حكمفرماست كه بیشتر پیروان آنها از زیر آن شانه خالی می‏كنند.
زمان روزه در اسلام بسیار منظم و مطابق با آغاز و پایان روز است، در صورتی كه در ادیان دیگر این ترتیب جاری نیست؛ مثلاً زمان روزه یهودیان و مسیحیان نامنظم بوده و نیاز به دقت فراوان دارد. 
 
پی نوشت : 
1ـ بقره، 183.
2ـ وسائل الشیعه، ج 7، ص 390؛ تفسیر نمونه، ج 13، ص 46.
3ـ ر.ك: وقایع الایام خیابانى، ص 431.
4ـ همان، ص 423.
5ـ ره توشه راهیان نور، سال 1376، صص 198 و 199. 
6ـ تفسیر فخر رازى، ج 5، ص 68.
7ـ ره توشه سال 76، ص 210.
8ـ لوقا 18 ـ 12؛ روزه درمان بیماریهاى روح و جسم، ص 153 ـ 152
9ـ تفسیر نمونه، ج 1، ص 634.
10ـ قاموس كتاب مقدس، ص 428؛ همان.
11ـ انجیل متى، باب 67، آیه 21.
12ـ همان، باب 6، آیه 26. 
13ـ ره توشه، سال 76، ص 220. 
منبع : صلاة به نقل از سایت : http://www.sibtayn.com




طبقه بندی: شورای امور فرهنگی و دینی،
1395/03/17 .::. 07:40 .::. محسن الوندی
درباره وبلاگ

ارتقاء سطح آگاهی امور فرهنگی و دینی همکاران ، خانواده های محترم ایشان و سایر مراجعه کنندگان به وبلاگ
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :